Teambuilding – Collaborative vs konkurrencedygtige

Tænke tilbage over alle teambuilding sessioner, du har deltaget i årenes løb. Der er en meget god chance for, at på hver og en af dem facilitatorer organiseret din gruppe i teams. Der var ikke var sandsynligvis små grupper. Lyder det bekendt? Hvorfor gør de det?
NÃ¥, er et svar at tilskynde til maksimal inddragelse fra deltagerne. Lille team-størrelser for at sikre, at alle slutter sig. Roligere folk vil være mindre tilbøjelige til at forsvinde i baggrunden jo mindre holdet de befinder sig i. Men det er ikke den eneste- eller endda vigtigste – Ã¥rsag.
De fleste team building arrangementer køres som konkurrencer. Holdene er normalt gives identiske mål og er tildelt point, når de bevæger sig hen imod dem. Punkter mener præmier og de vindende teammedlemmer får at tage dem væk. Hvorfor?
Der er et par svar til dette ene:
* Konkurrencedygtige begivenheder er relativt ligetil at køre.
* Sætte en gruppe mennesker ind i hold og det er lettere at retfærdiggøre ved hjælp af uddannelsesbudget.
* Konkurrence skaber en brummer.
* Mange konferencer er for sælgere, der er naturligt konkurrencedygtige.
Hvis alle disse faktorer er relevante for din konference, sÃ¥ er en konkurrencedygtig begivenhed formentlig en god beslutning for dig. Men to faktorer kan gøre det en mindre god beslutning. Organisationer søger i stigende grad for at arrangere events for ikke-salg funktioner og mange af disse ser konkurrencen som en dÃ¥rlig ting. For det andet foretrækker topledere ofte at understrege den “ene store hold” tilgang som vigtigt, at en stor afdeling eller organisation som helhed. Hvis en eller begge af disse er relevante for din gruppe, sÃ¥ er en konkurrencedygtig begivenhed ikke det bedste valg.
Modsat af en konkurrencedygtig begivenhed er kollaborativ. Hele gruppen er givet et fælles mål om at arbejde på sammen i stedet for flere identiske dem til at arbejde på i isolation. De kan stadig være organiseret i teams, eller ej, men de vigtigste kendetegn er, at alle samarbejder med alle andre til at opnå noget som en hel gruppe.
Indstillinger for designet til at være samarbejdsprojekter findes ikke kun – de er blandt de mest underholdende konference eller lager dag begivenheder for deltagerne selv. De kan levere en sublim blanding af kammeratskab, corporate budskab, læring og sjovt.
Er ikke denne kombination et stort resultat fra et teambuilding arrangement? Faktisk er det ikke et resultat, som du ønsker fra dit hold pÃ¥ arbejde – dag, dag ud? Sure, du ønsker dine individuelle hold til formÃ¥l at være bedst – men ikke pÃ¥ bekostning af virksomhedernes mÃ¥l eller mÃ¥l. Du ønsker den naturlige motivation, at de bedste hold føler for at være produktiv for den organisation – ikke skader andre hold og dermed skade for organisationen.
Så hvad betyder en kollaborativ team building aktivitet ser ud? Jeg har skrevet en række andre artikler, der beskriver de egenskaber, du kan forvente at finde i gode muligheder generelt. Snarere end kopiere dem her, koncentrere jeg på de elementer, der kan fokusere på de kollaborative aspekter specifikt. De er:
* Der er et enkelt, fælles mål, at alle personer og / eller hold skal arbejde hen imod.
* Der er en ægte mulighed – faktisk sandsynligheden – af gruppen at opnÃ¥ det.
* Ikke alle enkeltpersoner og teams gør den samme genstand – flere, forskellige funktioner er en funktion af arbejdspladsen og skal være en funktion af et team aktivitet, hvis læring skal være relevante.
* Som på arbejdspladsen nødt deltagerne til at udøve en form for overordnet koordinering til at fastholde fokus på det fælles mål.
SÃ¥ pÃ¥ dit næste team building arrangement, sende ikke dit folk væk prale med, hvordan de formÃ¥et at overgÃ¥ deres kolleger – send dem væk tænker i det mindste delvis hvor godt de arbejdede med dem. SÃ¥ mÃ¥ske tilbage pÃ¥ arbejde noget kan bare gnides.
Copyright 2006 sandsten Limited

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Navigation